Iloma wyjściami awaryjnymi powinien być wyposażony autobus?
Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego to jedna z kluczowych kwestii dla każdej osoby, która podróżuje samochodem, rowerem czy też pieszo. W przypadku autobusów, które przewożą znacznie większą liczbę pasażerów niż osobówki, bezpieczeństwo jest kwestią szczególnie istotną. Jednym z podstawowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa w autobusie są wyjścia awaryjne.
Normy bezpieczeństwa
W Polsce, tak jak i w innych krajach Unii Europejskiej, obowiązują przepisy określające minimalną liczbę wyjść awaryjnych, jakie powinien mieć autobus. Zgodnie z normami UNECE (ECE R107), każdy autobus o długości co najmniej 12 metrów powinien mieć co najmniej cztery wyjścia awaryjne. Jeśli z kolei długość autobusu przekracza 19 metrów, liczba wyjść awaryjnych musi wynosić co najmniej pięć.
Rodzaje wyjść awaryjnych w autobusie
Wyjścia awaryjne w autobusie to elementy, które umożliwiają pasażerom szybkie i bezpieczne opuszczenie pojazdu w wypadku niebezpieczeństwa. Wyróżniamy dwa rodzaje wyjść awaryjnych: drzwi awaryjne i wyłomy dachowe. Drzwi awaryjne to zewnętrzne drzwi umieszczone po obu stronach autobusu, które umożliwiają pasażerom opuszczenie pojazdu w przypadku, gdy drzwi przednie nie mogą być użyte. Wyłomy dachowe to z kolei specjalne otwory w dachu autobusu, przez które pasażerowie mogą opuścić pojazd, jeśli wszystkie drzwi są zablokowane.
Częstotliwość przeglądów technicznych
Choć normy dotyczące liczby wyjść awaryjnych są ściśle określone, to jednym z kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo pasażerów jest ich stan techniczny. Dlatego w Polsce obowiązuje częstotliwość przeglądów technicznych, która ma na celu zapewnienie, że wyjścia awaryjne są w pełni funkcjonalne i gotowe do użytku w przypadku wypadku czy pożaru.
Dodatkowe wyjścia awaryjne
Choć normy określają minimalną liczbę wyjść awaryjnych, to wiele firm przewozowych decyduje się na dodatkowe wyjścia awaryjne, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. Dodatkowe wyjścia awaryjne to zwykle drzwi awaryjne umieszczone w innych miejscach niż te wymagane przez przepisy. W przypadku większych autobusów, gdzie przeznaczone miejsce na wyjścia awaryjne jest ograniczone, dodatkowe wyjścia awaryjne mogą okazać się szczególnie przydatne.
Jak działać w przypadku ewakuacji?
Choć wyjścia awaryjne są ważne, to równie ważne jest, aby pasażerowie wiedzieli, jak korzystać z nich w przypadku wypadku czy pożaru. W takim przypadku należy zachować spokój i wyjść z pojazdu w sposób ułożony, unikając szarpania się i pchania. Pasażerowie powinni również zwrócić uwagę na osoby starsze czy niepełnosprawne oraz pomóc im w opuszczeniu pojazdu.
Podsumowanie
Bezpieczeństwo w autobusie to kluczowa kwestia, a wyjścia awaryjne to jedno z podstawowych elementów zapewniających bezpieczeństwo pasażerów. Normy określają minimalną liczbę wyjść awaryjnych, ale wiele firm przewozowych decyduje się na dodatkowe wyjścia awaryjne, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów. W każdym przypadku ważne jest, aby pasażerowie wiedzieli, jak korzystać z wyjść awaryjnych i jak działać w przypadku wypadku czy pożaru.