Skip to content
Home » Transport Kolejowy » Jak szeroki jest pas kolejowy?

Jak szeroki jest pas kolejowy?

Wprowadzenie

Pas kolejowy to kluczowy element w systemie transportu kolejowego, który definiuje szerokość toru i pojazdów kolejowych poruszających się po nim. Szerokość ta jest decydująca dla kompatybilności taboru i infrastruktury, ale także wpływa na prędkość, stabilność oraz koszty budowy i eksploatacji linii kolejowych. W Polsce, podobnie jak w wielu krajach Europy, dominującą szerokością pasa kolejowego jest 1435 mm, znana też jako standardowa lub normalnotorowa.

Szerokość pasa kolejowego: Podstawowe informacje

Historia i definicja

Pas kolejowy zdefiniowany jest jako odległość między wewnętrznymi powierzchniami główek szyn toru kolejowego. Jego standardowa szerokość, wynosząca 1435 mm, została ustalona w pierwszej połowie XIX wieku i stała się najczęściej stosowaną szerokością w Europie, Ameryce Północnej oraz wielu innych krajach na świecie.

„Szerokość pasa kolejowego nie jest przypadkowa – to wynik historycznych, technicznych i ekonomicznych rozważań.”

Różne standardy na świecie

Chociaż 1435 mm to dominujący standard, w wielu krajach stosuje się inne szerokości, takie jak:

  • 1524 mm – krajów byłego ZSRR,
  • 1676 mm – w krajach iberyjskich (Hiszpania i Portugalia),
  • 1000 mm – tzw. wąskotorowy, stosowany w lokalnych liniach w wielu krajach.

Zastosowanie w Polsce

W Polsce większość linii kolejowych jest zbudowana w standardzie 1435 mm, jednak istnieją także linie wąskotorowe, o szerokości od 600 do 1000 mm, które pełniły funkcję przewozową, zwłaszcza w regionach o trudnym terenie lub w miejscach o mniejszym natężeniu ruchu.

Zalety i wady różnych standardów

Standard 1435 mm jest uważany za optymalny z punktu widzenia równowagi między kosztami budowy a efektywnością eksploatacji. Pas wąskotorowy jest tańszy w budowie, ale ogranicza prędkość i nośność pojazdów.

Szerokość pasaZaletyWady
1435 mmUniwersalność, wysoka prędkość, duża nośnośćWyższe koszty budowy
1000 mmNiższe koszty budowyOgraniczona prędkość i nośność

Podsumowanie

Pas kolejowy, chociaż może wydawać się jedynie technicznym szczegółem, ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania transportu kolejowego. W Polsce dominuje standard europejski, jednak różnorodność standardów na świecie pokazuje, że wybór szerokości pasa jest wynikiem wielu czynników, zarówno technicznych, jak i historycznych czy ekonomicznych.

Tags:
0 0 głosy
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 Comments
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
0
Zakomentuj!x